מאמר מאת פרופ' עדה אהרוני

[תגובות מתקבלות ברצון בפינת הדיאלוג ]

לוויין טלויזיה של נשים

חזוני לתרבות השלום

"לעולם לא מאוחר לעשות את העולם למה שהיה יכול להיות."

תמיד היה לי חלום שתקום טלויזיה עולמית לתרבות השלום ברשת לוויינית (WSPN). בעוד שמרבית ערוצי הטלויזיה מעוצבים לפי השקפתם ונקודת מבטם של גברים, ותוכניותיהם נקבעות ע"י סדר-יום של גברים, הרי ש'רשת הטלויזיה הלוויינית של נשים לתרבות השלום - רלנ"ש' (אם היא אכן תתבצע בעזרת תומכים בעלי השפעה כגון אונסק"ו והבנק העולמי), תעוצב ע"י נשים לפי סדר-יום שנשים יקבעו.
השלום - אשה ואם

כיצד יודעת את שהשלום אשה?

יודעת אני

כי פגשתיה אמש

בדרכי הפתלתלה

ליריד העולם.

פניה היו כה עצובים

כמו פרח נבול

לפני פירקו

שאלתיה לפשר יגונה?

היא אמרה לי שתינוקה

נרצח באושויץ

בתה בהירושימה

ובניה בויאטנם

אירלנד, ישראל, לבנון,

בוסניה, רואנדה וצ'צ'ניה.

כל יתר ילדיה היא אמרה,

הם ברשימה השחורה הגרעינית

של הנידונים למוות

אלא אם כל העולם יבין

שהשלום אשה

אלף נרות נדלקו אז בעיניה

מלאי הכוכבים, וראיתי -

שהשלום הוא באמת אשה הרה -

השלום הוא אם

(קראו שירים נוספים של עדה אהרוני בספרה 'שבוע ירוק ').

נשים מעצבות דברים אחרת מגברים, והן נוטות להדגיש את המרכיב האנושי, ערכים רוחניים ושלום. נשים שותפות לערכים אוניברסאליים: אהבה למשפחה ולילדינו, כמו גם ערכים של שיתוף ואכפתיות. אלה התכונות וערכי המוסר שינחו את המסגרת ונקודת המבט לבחירת הנושאים בתוכניות של רלנ"ש. כולם יהיו רלוונטיים לקיומו וטיפוחו של המין האנושי ולבניית עולם טוב יותר שמעבר למלחמות.

בזמן שמרבית רשתות טלויזיה מקדישות אמצעים נכבדים לסיקור סכסוכים, אלימות ומלחמות, הן לרוב אינן משדרות תוכניות שלום, או תוכניות המוקדשות לפתוח של תרבות שלום משמעותית. נחוצה יצירתיות לצורך חינוך תלמידים, נוער וילדים, מורים, מנהיגים והקהל הרחב, לאור העקרונות של ערכים אנושיים של שלום, הרמוניה ורב-תרבותיות.

כמו כן, אין תוכניות טלויזיה של שלום מנקודת המבט הרצינית והרוחנית של נשים. החברה מפסידה משאב עצום כשאינה מנצלת את קולות הנשים ותכונותיהן באופן שווה לאלה של הגברים. דורות חוזרים על טעויות הדורות שקדמו להם והחברות האנושיות מאמצות כסממני קבע את הסכסוכים, האלימות, המלחמות ואת התופעה ההרסנית שהופיעה לאחרונה - פיגועי התאבדות. רוב ערוצי הטלויזיה בוחרים לשדר שוב ושוב סרטי אלימות ורצח, המשפיעים באופן שלילי והרסני על החברה שלנו, במקום לשבץ בלוח המשדרים סרטים נפלאים ומרגשים על חיינו ותוכניות על הדרכים לפתרון בעיות וליצירת עולם ללא מלחמות. רשת הרלנ"ש תשאף לעשות זאת, ותפעל כתרופה מונעת לאפשרות שיתרחשו עוד התקפות טרור מזוויעות כמו זו של 11 בספטמבר והפיגועים האיומים בישראל. אנחנו נגיע לנשמות הצעירות של מחבלים פוטנציאליים ולאמותיהם, לפני שהרעל הרצחני של "הג'יהאד" יוחדר ברשעות לתאי המוח והלב שלהם.

רשת הרלנ"ש תפתח ותיישם תוכניות שונות על השלום, תבטא דעות של נשים ואמהות, תקיים דיאלוגים, תביא סיפורים אישיים, ספרות, שירה, מוסיקה, מחול, שירים, סרטים ותוכניות חינוכיות לפתוח תרבות השלום. כל אלה יהיו נגישים בכל מקום בעולם ועבור כל מגזרי החברה, בעזרת רשת טלויזיה לוויינית רבת עוצמה.

באמצעות תוכניות מעמיקות ושיטתיות של חינוך ותרבות של שלום, ודרך פורומים בינלאומיים, רב-תרבותיים ופלורליסטיים על תוכניות לספרות ותרבות, נסלול את הדרך לבניית מזרח תיכון וכפר גלובאלי שמעבר למלחמות. דורות של נשים, ילדים ומנהיגים חדשים, יקבלו ערכים, תובנות ומיומנויות לצמצום התפרצויות של סכסוכים ולמניעת התדרדרותם לאלימות ומלחמה. אזרחי הכפר הגלובלי שלנו יוכלו לספוג ערכים ורעיונות מרשת הרלנ"ש ולהקדיש את כשרונותיהם ומרצם ליצירת תרבות יציבה ומתקדמת של הרמוניה ושלום, לקראת בניית עולם נטול מלחמות, כפי שכולנו שואפים.

צריך רק להתבונן פנימה כדי להווכח באוניברסליות של האנושות - ולראות שכולנו אזרחים של עולם אחד. הגן של עולמנו זקוק לטיפוח, וכך גם הגן של עתידנו האינטלקטואלי והתרבותי.

פרופ' עדה אהרוני, 30/12/2004

המייסדת והנשיאה העולמית של איפל"ק: הפורום הבינלאומי לספרות ותרבות השלום

בקרו באתר של איפל"ק ובעמוד הבית של עדה אהרוני (אנגלית)


חזרה למאמר הנוכחי