מאמר מאת מייקל סטרן

[תגובות מתקבלות ברצון בפינת הדיאלוג ]

לשם מה נוצרת?

מכתב גלוי לראש הממשלה שרון

לא הייתי מאמין שאי-פעם אכתוב לך דברים שאינם ביטוי של תמיכה מלאה בך ובהנהגתך את מדינת ישראל. החלטותיך הפרגמטיות תמיד פעלו למען טובתם של בני עמך ושל מדינתך.

עד עכשיו. משהו השתנה. אולי זה בגלל גילך ואולי בגלל ידידותך עם הנשיא בוש. אני לא מתיימר לדעת את הסיבה. אבל משהו השתנה.

הגעת לדמדומי הקריירה שלך. הקדשת את חייך למען ישראל בעתות מלחמה ובזמנים של שלום. מורשתך היתה מורשת של לוחם למען העם היהודי. עכשיו כל סיפור חייך עומד למבחן.

האם אתה עומד לפלג את תנועת הליכוד? האם אתה מתכוון לצרף ל"ממשלת אחדות לאומית" את אותם שמאלנים שתפיסתם המדינית נדחתה ע"י כמעט שבעים אחוז מהציבור? האם תפנה את גבך לשמונת אלפים יהודים, אשר חלקם חיים ברצועת עזה כבר עשרים שנה?

זו אינה התנהגות פרגמטית. זהו הרס בלתי אחראי של רקמת העם היהודי.

נסה לחשוב מדוע באת לעולם? לשם מה נוצרת?

אזרחי ישראל בחרו בך ברוב עצום לכהן כראש ממשלתה של מדינת ישראל. זה אינו תפקיד רגיל. אתה לא מייצג רק ששה מיליון בוחרים. אתה הוא המנהיג של העם היהודי כולו. למעלה מתריסר מיליון בני אדם נושאים את עיניהם אל ישראל. היא מסמלת עבורם את התקוה ומגינה עליהם בכל מקום בעולם.

ישראל לא היססה מעולם להציל יהודים מאירופה, מברית המועצות, מאתיופיה ומאוגנדה, מתימן ומעיראק. אם כן, מדוע אנו חלשים מדי כדי להגן על יהודים בעזה?

זו אינה שאלה פוליטית. זו התכחשות לטעם קיומה של מדינת היהודים. מדינת ישראל נולדה מתוך האפר של השואה. קהילית העמים הצביעה למען הקמת מדינה יהודית, לא בשביל שכמה יהודים יוכלו לחיות על חוף הרצליה, או בשביל שכמה יהודים יבנו וילות ויחזיקו מכוניות פאר. יהודים יכולים להשיג את אלה במקומות אחרים בעולם. ישראל נוצרה כדי להגן על יהודים בכל מקום בעולם. אם כיום יהודים מגורשים מארץ מסוימת, ישראל נחלצת להביאם "הביתה". אם נשקפת סכנה ליהודים במקום כלשהו בעולם, ישראל היא הדוברת שלהם בארגונים פוליטיים בינלאומיים ומגינה עליהם כשנשקף איום לחייהם.

אין זכות לשום ראש ממשלה ישראלי לצוות על יהודים "צאו מבתיכם". נהפוך הוא, מדינת ישראל אחראית לסייע ליהודים אלה להגן על בתיהם ועל זכותם לחיות בהם. אדוני ראש הממשלה, האם ברצונך להזכר בהיסטוריה כמנהיג הישראלי שהטיף ל"טיהור אתני" של יהודים? כאשר רוב ערבי ילחץ על ממשלות אירופיות לפנות יהודים מדנמרק, אנגליה או הולנד, איך תוכל ממשלה ישראלית למחות, אם אותה ממשלה נוקטת באותה מדיניות לגבי עזה?

אדוני ראש הממשלה, אתה יודע בלבך שמדיניות זו אינה צודקת. אתה יודע שישראל לעולם לא תכרות שלום עם מדינה ערבית שלא תתיר ליהודים להכנס לתחומה, או שלא תתיר ליהודים להחזיק בקרקעות. אנו חלק מן העולם המערבי ויש לנו ערכים משותפים עם המערב. התביעה שלנו מול משפט דעת הקהל העולמית ברורה וצודקת. אין שום הצדקה לתמיכה במדיניות ערבית לסלק יהודים מכל שטח שבשליטתם.

כולנו יודעים שישראל משתפת בשקט פעולה עם אמריקה ובנות בריתה במלחמה נגד הטרור. אנו יודעים שמלחמה זו לא תסתיים מחר. אנו גם יודעים שתוכניתך לעקירת התנחלויות לא תקרב אותנו לשלום. השלום יבוא כאשר אויבינו יבינו שעליהם לחיות בשלום ותוך שתוף פעולה עם שכניהם היהודים. השלום יבוא כאשר האוכלוסיה הפלשתינאית לא תוכל יותר לשאת את המחיר של המשך האינתיפאדה. השלום יבוא כאשר קונים ותיירים יהודים יוכלו לקנות בחנויות של שכם, חברון, או בית לחם, בדיוק כפי שערבים יכולים לערוך קניות בבטחה בחיפה, חדרה, נתניה ותל אביב.

ביכולתנו לעשות החלטה פוליטית שתעביר את הריבונות בעזה לידי הרשות הפלשתינאית. זה נמצא במסגרת האפשרויות שלנו. אך אין באפשרותנו להפקיר את היהודים החיים בעזה, ואף לא לערוך "טיהור אתני" של עזה למען שכנינו הערבים.

אם תמסור את עזה לפלשתינאים, ניחא. אך היחס שלך לתושבים היהודים בעזה יהיה סיפור שכל העולם יתבונן בו ואף יבין את משמעותו. שמענו פעמים רבות שאין לשליטי ערב מחלוקת עם אזרחים יהודים, אלא רק עם מדינת ישראל. נוכחות יהודית בעזה תהיה המבחן לכוונות של הערבים.

אם הרשות הפלשתינאית תחליט לסלק את המתנחלים האלה, תהיה לישראל הצדקה מלאה לתגובה הולמת. מצד שני, אם יוכלו היהודים לחיות בשלום ליד שכניהם הערבים בעזה, אולי יהיה גם סיכוי לשלום אמת בין שני העמים. בכל מקרה, אל לממשלה יהודית לנקוט אי-פעם במדיניות של "טיהור אתני" נגד יהודים, בשום מקום בעולם, ובוודאי שלא בשטח הסמוך מספר קילומטרים לגבולה של מדינת ישראל.

לא מאוחר מדי לשקול מחדש את האסטרטגיה שלך ולהמשיך בסבלנות את הפעולות נגד גורמי טרור בקרב האוכלוסייה הערבית. זוהי הדרך היעילה ביותר להלחם בטרור, והיא אינה מתיישבת עם שום וויתורים טריטוריאליים הכרוכים בעקירת יהודים מבתיהם.

מייקל סטרן, 15/7/2004


חזרה למאמר הנוכחי