מאמר מאת מייקל סטרן

[תגובות מתקבלות ברצון בפינת הדיאלוג]

עזה - הטעות הגדולה של ישראל

פעולה חד-צדדית

כשאנו נוקטים צעדים חד-צדדיים, אנו מעליבים את האנשים שאנו אמורים לעזור להם. כשאנו מפנים יהודים מרצועת עזה, אנו יוצרים יותר תוהו-ובוהו מאשר בטחון. בין אם נטישת הרצועה מוצדקת ובין אם לאו, יש לתאם אותה עם הרשות הפלשתינאית. כל גישה אחרת היא משפילה ותגרום לשפיכות דמים נוספת.

הצדקת הטרנספר

כשאנו מפנים יהודים מהרצועה, אנו מצדיקים טיהור אתני. רצועת עזה נקיה מיהודים אינה שונה ממדינת ישראל נקיה מערבים. מי שמסכים להנתקות מעזה, תומך למעשה בתוכנית כהנא לגירוש ערבים מישראל.

לעולם אין לגרש מביתו שום בן אנוש. מבחן השלום הוא יכולתם של יהודים וערבים לחיות אלה לצד אלה, בעזה, ביהודה ושומרון ובכל מקום אחר. משמעות השלום היא שאני אוכל לעשות קניות בשכם באותה קלות ובאותו בטחון ששכני הערבי הולך לחנויות בחיפה.

דמוגרפיה

הטיעון שיש כורח לסלק יהודים מהרצועה כי יש שם מספר גדול של ערבים, הוא טיעון מגוחך לחלוטין. איך יכולים כמה אלפי יהודים לאיים על יותר ממיליון ערבים? הסכמתנו להוציא יהודים מהרצועה עלולה להצדיק את הדרישה לפנות את יהודי הגליל והנגב משום שיש שם יותר ערבים מיהודים. מדינת ישראל עלולה להצטמצם בקרוב לרצועה הצרה שבין גדרה לחדרה.

בטחון צבאי

אחרי מלחמת ששת הימים, נסחו ראשי המטות המשולבים של צבא ארה"ב מסמך ובו שירטטו את צרכי הבטחון המינימליים של ישראל. מסמך זה היה אמור להנחות את תהליך השלום עם הערבים. בעידן הרבה פחות מתוחכם, ראשי המטות עמדו על שליטה צבאית ישראלית ברצועת עזה, בקעת הירדן, רמת הגולן והמרחב שסביב ירושלים. תוכנית שרון כוללת נוכחות של צבא מצרי לאורך הגבול שבין עזה למצרים. מצרים כבר דרשה להוסיף אלפי חיילים מצריים לאורך הגבול מעזה ועד אילת. לא צריך להיות גאון כדי לחזות את העתיד: קבוצת טרור כלשהי תוקפת את ישראל מעזה. ישראל מבקשת להגיב. מצרים מכריזה שפעולה כזו תתפרש כתוקפנות נגד מצרים. והנה חזרנו לעוד מלחמה ישראלית-מצרית. כדי למנוע מלחמות בעתיד, ישראל חייבת להחזיק בידיה את הבטחון לאורך גבולות הרצועה לעוד שנים רבות.

הפילוג יביא תבוסה

כל נושא המפלג את עמנו מהווה נצחון לאויבינו. שרון ניצח בבחירות האחרונות על יסוד הבטחתו שלא יהיו נסיגות חד-צדדיות ושצה"ל יפעל בנחישות נגד הטרור. יש הבדל תהומי בין שינוי עמדה בנושא שולי לבין אימוץ מדיניות שנפסלה על הסף ע"י ציבור הבוחרים. רק משאל עם יוכל להכריע בנושא זה. מתיישבי חבל עזה הסכימו לקבל את תוצאות משאל העם. ברגע זה, איש אינו יודע לאיזה צד יש רוב בעם.

הקרע בין חילונים לדתיים

ישראל מעולם לא הצליחה להגדיר את עצמה, לא כמדינה דמוקרטית חילונית ולא כמדינה יהודית. בתש"ח נקראה הכנסת לנסח חוקה, אך הדבר לא בוצע מעולם. עד היום אנו מפולגים בנושאים כמו שרות צבאי של תלמידי הישיבות, שמירת כשרות והשבת. לרוע המזל, מרבית מתיישבים בגוש קטיף הם ציונים דתיים. למרות שכל ממשלות ישראל אישרו במשך שלושים שנה ויותר את התיישבותם באזור, מתבטאת ההתנגדות למתנחלים בנימות "אנטי-דתיות". אם הייתי יכול להיות שר החינוך, הייתי סוגר את כל בתי הספר התיכוניים בארץ ומקים קמפוסים ממוזגים שבהם ילמדו כל ילדי ישראל בצוותא. בקומה הראשונה - חדר אוכל כשר. בקומה השניה - לימודי חול. בקומה השלישית - אמנות, מוסיקה ומקצועות מיוחדים. ובקומה הרביעית - לימודי קודש ישיבתיים. הבה נעניק לכל ילדינו התנסות בכל סוגי התרבות היהודית בארץ. עלינו לשלול בתי ספר נפרדים המפלגים את החברה.

הנסיגה מעזה תפער תהום בין דתיים וחילונים למשך שנים רבות. עלינו להקדיש את זמננו, מרצנו והוננו כדי לגבש הבנה בין מגזרי החברה הישראלית.

פערים מבניים

הסיפור של עזה מבליט את העובדה שעמנו אינו מחולק לצדיקים ורשעים. מה שלקוי אצלנו זו השחיתות המכרסמת בכל חלק של התהליך הפוליטי. מפטרים וממנים שרים בצורה בלתי ראויה. תקציבים כוללים שוחד למפלגות פוליטיות. שופטי בית המשפט העליון נבחרים ע"י אותם שופטים שהם אמורים להחליף. השיטה פשוט לא מאפשרת לאיש להיות נקי והגון, הואיל ואין בה איזונים ובלמים. השיטה מושחתת ללא תקנה. יש להחליפה בשיטת בחירות ישירה: ששים אזורי בחירה ישלחו כל שנתיים שני נציגים לכנסת.

העיסוק התמידי בשלום, שלום ושלום, גרם לנו להתעלם מבעיות גדולות יותר, כולל החינוך, איכות הסביבה, פערים חברתיים, תעסוקה וכלכלה. ולמרות זאת, אין לנו עדיין שלום. ישראל חייבת להתחדש, לחסל את הפלגנות הפנימית ולהפוך לאומה חזקה ומאוחדת. רק אז נוכל להתמודד עם אלה המבקשים לחסל את המדינה היהודית.

אנו עומדים מול רשות פלשתינאית שאינה מכבדת את זכויות האדם, זכויות האשה וזכויות האזרח. היא אוכפת חוק השולל את זכותו של יהודי לבעלות על קרקע ומעניקה קצבאות למשפחות של מחבלים רוצחים. הרש"ף פועל בתיאום עם גורמי האיסלאם הרדיקלי. עלינו להביס אותם למען עתידם של ישראלים ופלשתינאים גם יחד. הוויתור על ישובי חבל עזה שולח מסר לכל הערבים שהטרור משתלם ושניתן להכניע את הדמוקרטיה המערבית.

למען טובתם של מיליארד מוסלמים מתונים, חובתנו לנצח.

מייקל סטרן, 21/7/2005


חזרה למאמר הנוכחי