סדנת אנוש

מרכז להדרכה חינוכית ורוחנית על פי שיטת הרב ליפשיץ

פסיכולוגיה יהודית

השיטה מבוססת על גישה חיובית יצירתית המתמקדת בחלק העליון שבאדם. תפיסת האדם כצומת ליצירה המעבד ומעצב ומפגיש שמים וארץ, יחיד וחברה. מכאן הצורך לחקור את מקומה של הרוחניות, של החברה, של הצרכים האינדיבידואליסטים בכפיפה אחת, שהיחיד הוא המנצח על כולם ומטביע את חותמו כישות עצמאית ומקורית.

מכאן המחקר המעמיק של השפעת התרבות והדת על ההתנהגות האנושית, שיטה שהמכון הוא החלוץ והמוביל היחיד בעולם.

כנ"ל מקומה של האשה כישות בעלת איכויות מקוריות משלה, ללא צורך להידמות לגבר, ותפיסת המינים כמשלימים זה את זה, בעוד שבעבר הקרוב, שלטה במערב הגישה הרואה בהם מתחרים.

לגישות מקוריות אלו השלכות מכריעות בבעיות יסוד כיחסי הזוגיות במבנה המשפחה, והיחסים העקובים מדם בין הדתות.

כיחס המזרח למערב. ויחס האיסלם לתרבות המערבית ובראשם, יחס האיסלם למדינת ישראל. מבט זה מציע פתרונות של ממש ללא חיפוש פשרות שנידונו לכשלון מראש.

יסודות:
1)

המרכיב המקורי - יצירתי. מרכיב זה מצוי בכל נברא בצלם, והוא יסוד השיטה.

2)

היסוד האנושי. האינטליגנציה האנושית, (לא הריגשית) היא סוד האיכות.

3)

אינטליגנציה איכותית. חקר האינטואיציה, המקוריות והיצירתיות הרגישות והיכולת להבין ולהזדהות עם הזולת, הם ספינת הדגל של השיטה כולה.

4)

השפעתו של הפרופסור ז'אן פיאז'ה , שהרב ליפשיץ היה תלמידו במשך כשש שנים בתקופת לימודיו באוניברסיטת ז'נבה, מתבטאת בתפיסה הסטרוקטוראלית השואפת לאיזון בין הניגודים. עקרון האיזון בין ניגודים הוא דומיננטי בתפיסת העולם והאדם ביהדות, אך בהבדל בעל משמעות: בעוד שפיאז'ה הולך בעקבות התפיסה המערבית ומחפש את האיזון בין שני צדדים. דוגלת היהדות במבנה תלת ממדי בו שולט ממד הגובה כמורה כוון, כמארגן וקובע מטרה. היהדות מייחסת חשיבות לארגון יותר מן האיזון. הארגון כקו מנחה לפסיכולוגיה יהודית.

אין הרב מסתפק בתיאוריה, והוא פיתח שיטת הדרכה נקודתית ושיטתית ושיטות אבחון מקוריות.


קראו עוד על סדנת אנוש :

אודות סדנת אנוש

פילוסופיה יהודית

פרסומים והוצאה לאור

אודות הרב ליפשיץ - מייסד ומנהל סדנת אנוש

בקרו באתר של סדנת אנוש




כל הזכויות שמורות ל'דרכי תקוה', © 2003-5

'דרכי-תקוה' שומר על זכותו לפרסם חומרים לפי שיקול דעתם של עורכי האתר. עם זאת, כל החומרים באתר זה מתפרסמים על אחריותם הבלעדית של מחבריהם. בעלי האתר ועורכיו אינם מקבלים על עצמם אחריות לשום חומר, אלא אם הם נזכרים במפורש כמחבריו של קטע מסויים.