מאמר מאת אהוד טוקטלי

לא רק להרוס - להפקיע!

טוב שהנהגת המדינה מתחילה לחשוב על אמצעים חדשים במלחמה נגד התוקפנות הערבית והאיסלאמיסטית. טוב שהולך ומתמעט הלהג השמאלני ההזוי על "אופק מדיני" שהיעדרו כאילו מעודד את הטרור. אבל פחות טוב שישראל מתקשה להבין את המנטליות של האויב.

הערבים מנסים לחסל את הנוכחות היהודית בארץ ישראל למעלה ממאה שנה. האסטרטגיה שלהם ברורה וקבועה, אך מעת לעת הם משנים את הטקטיקות שלהם. מן הפרעות המשולהבות של שנות העשרים, דרך לוחמת הכנופיות של שנות השלושים והארבעים, דרך מתקפות הצבאות הסדירים על המדינה היהודית, דרך הטרור המאורגן של ארגוני החבלה בתוך ישראל ומחוץ לה, דרך האינתיפדות הרצחניות ופיגועי ההתאבדות, דרך התקפות הטילים על אוכלוסייה אזרחית שלווה - ועד להשתוללות הסכינאים, הדורסים והיורים בנשק חם ברחובות ובכבישי הארץ.

מול הטקטיקות הערביות המשתנות, השכילה ישראל להציב תשובות מגוונות, אך לא תמיד בזריזות ובגמישות הנחוצות. מול הגל הרצחני בימים אלה מציבות זרועות הביטחון פעילות מיושנת וחסרת השראה. אם כמה עשרות רוצחים פרימיטיבים מצליחים להטיל אימה על מדינה שלמה, סימן שהצבת אלפי שוטרים ולוחמים בכל פינה אינה פותרת את הבעיה.

עכשיו חוזרים לדבר על הריסת בתי המחבלים ומשפחותיהם. היו תקופות שהאמצעי הזה הצליח להרתיע את רוב האוכלוסייה העוינת. אך עינינו רואות שהמערכת המשפטית שלנו מצליחה לכבול את ידי רשויות הביטחון, וגם אם הורסים או אוטמים בית של מחבל - הערבים ממהרים לבנות מחדש את המבנה שנהרס. אנו רואים שהאויב נמצא שוב שני צעדים לפנינו ואנחנו מתקשים לחשוב בצורה יצירתית.

אם ננסה להכנס לראש של האויב, נבין ששורש המאבק הוא הצומוד - הבעלות על האדמה. לא מספיק להרוס את ביתה של משפחת המחבל, אלא צריך מיד להפקיע את המגרש ולסלק אותם מאדמתם. כל קרקע שתופקע צריכה לעבור מיד לניהול רשות ישראלית מתאימה וכוחות הביטחון צריכים לאכוף בתקיפות את הבעלות החדשה על האדמה.

הקיצונים האיסלאמיסטים נוהגים להכריז שהם ינצחו, כי כשם שאנחנו אוהבים את החיים - הם אוהבים למות למען אדמתם ולמען אמונתם המעוותת. אם כן, אלה בדיוק שני הדברים שהם צריכים לאבד אם יפעלו נגד ישראלים: את החיים ואת האדמה. מחבל שמניף סכין או אבן צריך למות ומשפחתו צריכה לאבד את אדמתה.

יש מספיק בסיס בחוקי במדינה להפקעת קרקעות משיקולי ביטחון. משפטנים שזה לא מוצא חן בעיניהם מוזמנים להסיק מסקנות ולעזוב את השרות הממשלתי כדי לפעול במסגרת מפלגות פוליטיות שמתאימות להם. ממשלת ישראל צריכה להקפיד על העקרון הדמוקרטי שהדרג הממונה מבצע את מדיניותה של ההנהגה הנבחרת על-ידי הצבור.

אם צעיר או צעירה יידעו שלאחר מותם בפעילות נפשעת נגד אזרחים חסרי מגן, משפחתם תאבד את היקר לה מכל - את הבית ואת האדמה שעליה הוא שוכן - יש סיכוי סביר שיופעלו עליהם לחצים להשאר בבית ולהמנע מפעילות אלימה. ואם זה לא ירתיע אותם - נתחיל אנחנו לדלל את נוכחותם העוינת על אדמת מולדתנו.

אהוד טוקטלי , 15/10/2015

אודות אהוד טוקטלי ומאמרים נוספים


סגור חלון