מאמר מאת דיאן אור וליסה טלסניק

[תגובות מתקבלות ברצון בפינת הדיאלוג ]

מסע של שלום

משלחת 'בית קפה לכל העמים' יצאה בקיץ למסע באירופה. התחלנו בג'נבה, שוויץ, עם מופע מחול צ'רקסי בבית ספר מקומי. המורים שמוצאם מארצות שונות, כגון צרפת, איטליה, ספרד ושוויץ, הופתעו משני הירושלמים שפרצו למסיבה שלהם, אך בכל זאת נהנו מאד והעניקו לנו קבלת פנים מושלמת.

התחנה הבאה היתה בלוזן, שוויץ, שם הצגנו את 'בית קפה לכל העמים' בוועידת שלום, בפני קהל של אקדמאים, הוגים ועתונאים מארצות שונות - פלשתינאים, ישראלים, לובים, ירדנים, לבנונים, אמריקאים, צרפתים, גרמנים ושוויצרים. הגשנו שיחה בשילוב של קטעי וידיאו ומוסיקה, ובזמן הקרנת אחד הסרטים עם קונצרט של מוסיקה ערבית בבית הקפה שלנו בירושלים, כתב הטלויזיה הלובי התחיל לשיר. כשהמוסיקה נעשתה יותר קצבית, אחת המארגנות, פלשתינאית המתגוררת בשוויץ, לא הצליחה להתאפק והתחילה לרקוד.

משם המשכנו לג' נוטל בלוזן ופתחנו שם בית קפה לערב אחד. השפים השוויצרים והישראלים הרשו לנו להשתמש במטבח של המלון כדי לארח קבוצה בינלאומית של משתתפי הוועידה, בתוספת של כיתת תלמידים בני 13 מסט. גאלן שבצפון מזרח המדינה. כולם למדו ריקודים צ'רקסים ודבקה והשוויצרים לימדו אותנו בתמורה ריקודים משלהם.

התחנה הבאה - באזל. שם טיפלו בנו באופן מושלם הנזירות של תקרינה ורוק, קהילה הפועלת בשרות מטרות נעלות. היה להן האומץ לרקוד איתנו לפני הקהל של שבת אחה"צ בעיר העתיקה. כשרקדנו מעל נהר הריין, סמוך לגבולות הפתוחים שבין גרמניה, צרפת ושווייך, תארנו לעצמנו שאנו רוקדים על נהר הירדן, ליד הגבולות הפתוחים שבין סוריה, ירדן וישראל. שימו לב: היום הזה קרוב!

משווייץ (שאינה חברה באיחוד האירופי) המשכנו דרך צרפת ולוקסמבורג הקטנה לבריסל, בירת אירופה, מקום מושבם של מועצת אירופה ומשרדיה. שם חיים גם מהגרים מצפון אפריקה בסמוך לבלגים ואירופים אחרים, אך בהפרדה בולטת. היה זה בשיאם של משחקי הליגה האירופית ומצאנו את עצמנו רוקדים בקפה "פלאש דה לה בוסר". למרות שבקורנו היה קצר, הרגשנו שקיים בבריסל (ובאיחוד האירופי בכללו) צורך אמיתי במפגש פתוח של כל העמים, הגזעים והדתות, באווירה של שיתוף בין-תרבותי.

משם המשכנו לסמר סט שבבריטניה ברכבת המכוסה בעשב ובוץ שהגיעה מפסטיבל גלסטנברי רוק. ערכנו מופע שקופיות נחמד, מלווה בתה ועוגיות, שהפך למעגל ריקודי דבקה בברנם-על-הים. ואז, בצ'דר, יותר מחמישים איש בני כל הגילים והמגזרים הופיעו לאירוע של יין וגבינות (צ'דר!) והציעו הצעות יצירתיות למופעים עתידיים ולגיוס תרומות לטובת 'בית קפה לכל העמים'. כשהגענו לגלסטנברי, הנקראת בצדק "ירושלים החדשה", נכנסנו כבדרך אגב לחנות של שמנים טבעיים בשם "ספיר" והתקבלנו בהתלהבות אדירה. תוך פחות משלוש שעות, התכנסה סביבנו חבורה חייכנית של אנשים מסלובקיה, ניו-זילנד, ישראל, מצרים, אירלנד ואנגליה וכולנו פתחנו בחגיגת ריקודים אופיינית של 'בית קפה לכל העמים'. המשכנו עם שירה בציבור בערבית-עברית-אנגלית, הדלקנו את לפיד השלום שהגיע לאנגליה מהירושימה וערכנו טקס של מים מירושלים. אנשי גלסטנברי הפגינו תושיה והצליחו להכין קפה ערבי ולהגיש ראחת-לוקום, עלי גפן ממולאים וזיתים עם שקדים. למחרת, ראש עירית גלסטנברי (שהוא בעל בית קפה בעצמו) שמח לדון אתנו בחיבור ירושלים החדשה והישנה, ואולי אפילו להכריז עליהן כערים תאומות. מאוחר יותר בליל קיץ זה, שוחחנו עם פעילים באגודת הבריאות היצירתית שקיימו קשרים עם ישראלים ופלשתינאים לקידום השלום והחינוך בארץ הקודש. הפגישה הבהירה לנו את משמעות הקשר גלסטנברי - ירושלים. עלינו לשתף את מנהיגותו וערכיו של המלך ארתור עם הכנסת האורחים והחסד של אברהם אבינו כדי ליצור חברה מאוזנת. למחרת הגשמנו את הרעיון בטקס יפהפה שאורגן על ידי כהנות של אבלון: מים שהובאו ממעיין הגיחון נמהלו במימי באר מקומית ומים אדומים ממעיינות גלסטנברי נלקחו בחזרה לירושלים, שם יתמזגו עם מי הגיחון שלמרגלות הר הבית.

תחנה אחרונה - לונדון. פגשנו קבוצה ישראלית-ערבית-בריטית הנקראת 'חפלה' ומארגנת אירועי מוסיקה בין-תרבותית והקרנות סרטים כדי לקרב בין עמים. הרגשנו שזו תחילתה של ידידות מופלאה..

ב-25 ליולי יצאה משלחתנו לירדן, כדי להתחבר לבני עמים שונים החיים במזרח התיכון. הופענו בשני קונצרטים שארגנו בעצמנו בפסטיבל המוסיקה של ג'רש ובמלון סידני בעמאן, וכן במופעים ספונטניים רבים במסעדות, בתי קפה, בתי מלון וברחובות עמאן.

נפלו בחלקנו הזכות והעונג לנגן מוסיקה ולרקוד ביחד, תוך שיתוף רגשות ומחשבות עם עירקים, ירדנים, בדואים, פלשתינאים, דרוזים, ישראלים, מצרים, צ'רקסים, סעודים, תימנים ומרוקאים מכל שכבות הציבור, כולל מוסיקאים ורקדנים מחוננים, שומרי המלך, עתונאים, מהנדסים, חקלאים, טבחים ושפים, נהגים, חנוונים, מלונאים, תיירים ומעל כולם - ילדים.